درباره نویسنده

مطالب مرتبط

112 دیدگاه

  1. 48

    مسعود جعفری پور

    ا درود
    با عرض معذرت از دوستان و بازدیدکنندگان محترم تا اطلاع ثانوی قادر به پاسخگویی سوالات شما عزیزان نمیباشم . امیدوارم خواندن متن مقاله و کامنت های قبلی مفید واقع شود

    پاسخ دادن
  2. 47

    نجاتی

    سلام و تشکر از وقتی که برای پاسخگوئی به سوالات مردم میگذارید، حقیقتا جای قدردانی دارد. و اما سوال بنده در مورد اشاره حضرتعالی به داغ کردن موتور بعلت کثیفی بیش از حد بدنه آن است . فکر کنم اکثرا شنیده ایم یا برای خودمان پیش آمده که موتور شوئی به روش معمول کارواش ها چقدر ریسکی و خطرناک است از روشن نشدن ماشین گرفته تا اشکالات فنی و برقی مهمتر. پیشنهاد شما چیست ؟ آیا بجای شستشوی کارواشی با فشار زیاد آب ، شستشوی با بخار را که بعضی کارواش ها دارند توصیه میکنید؟ اگر خودمان بخواهیم در منزل موتور را بشوئیم از چه ماده پاک کننده ای استفاده کنیم؟

    پاسخ دادن
    1. 47.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      بله درسته دوست عزیز ، البته اگر کارواش مراعات کنه و روی سوکت ها با فشار آب نگیره مشکلی پیش نمیاد . اگر هم مشکلاتی پیش بیاد بهر حال در صورت کثیف بودن بیش از حد بدنه موتور چاره ای نیست و باید بعد موتور شویی شمع ها و سوکت ها رو لاد بگیرید . اسپری اتک مشکی رنگ برای موتور شویی هست که خیلی عالی عمل میکنه

      پاسخ دادن
  3. 46

    نوید

    عرض سلام و خسته نباشید
    بنده ماشین سمند سورن مدل 88 دارم، مدتی است که (2 3 سال) متوجه هستم که موتور ماشین انگار که تنظیم نباشد. مشکل به این صورت هست که همیشه موقع استارت زدن دلهره دارم که درست روشن میشه یا نه. گاهی درست روشن نمیشه و موتور تپ تپ میکنه حالت خفگی و دور موترو زیر 1 میاد و اگه گاز ندم خاموش میشه، بعضی ها میگن مشکل از استوپر هست، گاهی هم بعد استارت ماشین دور موتور میره نزدیک 2 و خیلی دیر میاد پایین (مثل اینکه پام روی پدال گاز باشه در صورتیکه نیست) و با تأخیر دور میاد پایین، این حالت که گاهی با تأخیر دور موتور میاد پایین و گاهی خیلی سریع میاد پایین که میخواد خاموش بشه این حالت تعویض دنده هم همیشه اتفاق میفته هنگام کلاچ گیری. این مشکل دو سالی هست داره ماشین ولی اونقدر اذیت نمیکرد. تا اینکه چند روز پیش هنگام استارت زدن دیدم باز ماشین بد روشن شد و حالت خفگی و دور زیر 1 داشت ولی یک مشکل اضافه داشت به نظرم ماشین ریپ میزد، لرزش داشت ماشین و انگار که یکی از پیستون ها کار نکنه. خب با گاز دادن و سرعت بالا به نظر مشکل ریپ زدن حل میشد انگار تو حالت خلاصی ریپ داشت. و در نهایت دیدم که تو ترافیک و تو حالت خلاصی که میگم ریپ داشت دیدم آمپر ماشین بالا رفت، ولی تو سرعت معمولی 70 80 آمپر از ربع هم پایین تر بود و عادی، فقط تو حالت پارک و تو حالت خلاصی مثل ترافیک آمپر میرفت بالا و ریپ زدن وجود داشت
    میخواستم از شما بپرسم ارتباطی بین ریپ زدن ماشین و بالا رفتن آمپر وجود داره؟
    برای اطلاع بیشتر شما عرض کنم که به لحاظ رادیاتوری هم تازه رادیات تعویض شده کمتر از 6 ماه هست. رادیات بخاری هم تازه تعویض شده اونم مشکلی الان نداره. ترموستات هم یک سالی هست تعویض کردم
    و دیگر اینکه قبلا هم سابقیه ریپ زدن داشت حدودا یک سال پیش، اون موقع خیلی بدتر ریپ میزد انگار که دو پیستون کار نکنه، اصلا سرعت بالای 80 نمیرفت تخته گاز میدادم، ولی الان انگار تو سرعت بالا ریپ نمیزنه و به راحتی سرعت های بالا رو میره، انگار فقط ریپ زدن و آمپر بالا توی حالت دور کم وجود داره
    و اون مشکل ریپ زدن قبلی رو بردم یکی از تعمیرکار ها با دستکاری کامپیوتر حل کرد
    بسیار ممنون از حوصله شما و از قبل از راهنمایی تون تشکر میکنم
    سپاس

    پاسخ دادن
    1. 46.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزیز در مورد قسمت اول صحبتتون به نظر میرسه اشکال از استوپر باشه . در مورد سوالتون باید میگفتید آمپر تا کجا بالا میره چون اینکه گفتید تا ربع میاد پایین غیر طبیعیه یعنی آمپر باید همیشه نزدیک وسط باشه که تو ترافیک و سربالایی کمی از وسط بالاتر هم میره . ریپ زدن یا هر عاملی که راندمان موتور رو پایین بیاره باعث بالا رفتن آمپر میشه . با توجه به توضیحات شما به تظر میرسه علت ریپ اتومبیل شما بخاطر مشکل شمع و وایر باشه

      پاسخ دادن
  4. 45

    کامرانی

    سلام مجدد خدمت جناب مهندس، بفرمایید بهترین آب برای رادیاتور چیست ؟ آب رادیاتورهایی که به فروش می رسانند قابل اعتماد است؟ بعضی می گویند از برفک آب شده یخچال استفاده کنید، به نظر بعضی آب تصفیه شده دستگاههای تصفیه خانگی خوب است ، یک عده آب لوله را توصیه می کنند. لطفا راهنمایی بفرمایید.

    پاسخ دادن
    1. 45.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزیز بهترین آب برای موتور در تهران و شهرهایی که آب قابل خوردنه آب شیر و لوله کشی هست . آب جوشیده ، تصفیه و مقطر به هیچ عنوان مناسب نیست . در صورتی که تو شهرهایی هستید که آب لوله کشی شور هست از آب معدنی استفاده کنید . آب مقطر یا بدون املاح میل زیادی به ترکیب و در نتیجه خوردگی قطعات سیستم خنک کننده داره‌ . ‍آب رادیاتور ها هم به همین دلیل توصیه نمیشه چون تگر تصفیه شده یا مقطر باشه خورندگی ایجاد میکنه

      پاسخ دادن
  5. 44

    نوید

    سلام وعرض ادب
    ماشین من سمند سورن هستش و مدتیه مشکلی داره که نمیدونم بگم موتور تنظیم نیست یا خیر. اینکه انگار درست کار نکنه موتور، انگار بخواد خاموش شه البته گاهی، مثلا وقتی در حالت خلاص یهو گاز میدم اولش انگار که سوخت نرسه بخواد خاموش شه. و اینکه از خیلی وقت پیش به نظر میاد استوپر درست کار نکنه مثالش اینکه وقتی کلاچ میگیرم دنده عوض میکنم (اون لحظه ای که پام رو کلاچه بین تعویض دنده) گاهی سریع دور موتور میاد پایین گاهی دیر. یا مثلا هنگام استارت زدن اول دور موتور میره تا نزدیک ۲ ولی خیلی دیر میاد پایین، گاهی هم بعد استارت زدن اصلا دور موتور میاد زیر یک و پت پت میکنه خاموش میشه اگه با گاز کنترلش نکنم
    و همه اینا یه یک سالی بوده ولی انچنان اذیت نمیکرد.
    ولی امروز وقتی استارت زدم بازم دور موتر اومد زیر یک و مثل همیشه با گاز دادن و نگه داشتن درست شد ولی احساس کردم ریپ میزنه لرزش داره انگار یکی از پیستون ها کار نکنه
    و در ادامه بعد از یکی دو ساعت رانندگی برگشتم خونه تو پارکینگ هی امتحان کردم که چرا دیپ میزنه و گاز میدادم بهو دیدم امپر رفت بالا. سریع رفتم بیرون و سرعت که رفت بالا به نظر مشکل امپر حل شد و به نظر تو سرعت بالا درست کار میکرد ریپ نمیزد
    سوالم اینه ارتباطی بین ریپ زدن و امپر وجود داره؟
    امکانش هست وقتی ریپ میزنه سیستم خنک کاری درست کار نکنه؟
    از قبل تشکر میکنم از راهنماییتون

    پاسخ دادن
    1. 44.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزیز با عرض معذرت متاسفانه کامنت شما بدلایل فنی در قسمت اسپم قرار گرفته بود که بنده با تاخیر زیادی دیدم.
      علائم اولیه ای که بیان میکنید تو اتومبیل شما معمولا بخاطر اشکال استپر موتور اتفاق می‌افته ، البته خرابی پتاسومتر دریچه گاز هم میتونه باعث بروز این اشکالات بشه.
      قسمت دوم صحبتتون در مورد ریپ زدن و داغ کردن میتونه بخاطر اشکال واشر سرسیلندر باشه که در اینصورت لوله های آب باد میکنه و در حالت سرد گاز با فشار از درب رادیاتور خارج میشه . تنها موردی که غیر از واشر باعث بد کار کردن و داغ کردن موتور همزمان میشه خرابی فشنگی آبه که میتونه آمپر رو بصورت کاذب بالا ببره و بدلیل تاثیر مستقبم این سنسور روی ecu و پاشش سوخت باعث بد کار کردن موتور بشه .

      پاسخ دادن
  6. 43

    فرزین

    سلام مجدد خدمت جناب مهندس، و تشکر از اینکه در چند مورد پاسخگوی سوالات بنده بوده اید.
    حقیقتا سوال من شاید مربوط به هیچکدام از مقالات حضرتعالی که در سایت منتشر شده نباشد ولی چون دیدم در این مقاله به کیفیت روغن موتور اشاره کرده اید ، آنرا اینجا مطرح می کنم.
    بنده یک سراتو آپشنال 2000 صفر مونتاژ ایران خریداری کرده ام که طبق کاتالوگ کیا موتورز که به مشتری تحویل شده ،روغن مناسب بین درجه 10 درجه زیر صفر الی 50 درجه بالای صفر روغن 5w30 با درجه کیفی SN است ،اما کارخانه مونتاژ در ایران از روغن elf 10w 40 با کیفیت SL استفاده می کند. با توجه به ویسکوزیته روغن ها در 100 درجه سانتیگراد که قاعدتا گرمترین حالت کارکرد موتور می باشد، توصیه شما چیست؟ بنده ساکن شیراز هستم که در گرمترین روزهای تابستان بندرت درجه حرارت به 40 درجه سانتیگراد می رسد.

    پاسخ دادن
    1. 43.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزیز من این پیشنهاد رو تو ریپیر منوال سراتو ندیدم اما بهر حال این روغن فوق العاده گرون و کمیابه . در ضمن حتما میدونید که عدد 5-30 یا 10-40 ارتباط مستقیم با دمای هوا نداره ، اصولا دمای موتور بجز استارت سرد در زمستان ارتباط زیادی با دمای بیرون نداره . معمولا ادعایی که کارخانه ها در مورد روغن دارند تبلیغاتیه ، شما میتونید این رو براحتی با یه دستگاه ویسکوزیته سنج تست کنید . ادعای روغن پنج سی اینه که ویسکوزیته تو دمای معین از سی بالاتر و از پنج پایینتر نمیاد . از نظر تجاری روغنی که کمترین تغییر ویسکوزیته رو داشته باشه گرونتره. توصیه من اینه که هر روغنی ریختین باهاش بیشتر از هشت هزار کیلومتر رانندگی نکنید . پیشنهاد من برای سراتو ایرانول ریسینگه که از هر نظر روغن خوبیه ، به تبلیغات توجه نکنید . اگه نگم همه باید بگم اغلب روغن های باصطلاح خارجی تقلبی هستند.

      پاسخ دادن
  7. 42

    رسول

    سلام خسته نباشید یه سوالی دارم ماشین وانت پیکان 93 دارم به غیر از فنی که با تسمه پروانه میچرخه و موتورو خنک میکنه یه فن کوچک هم اون طرف رادیات نصب شده یعنی از جلو پنجره که نگاه کنیم پیداست این فن مال چیه؟ من همه چیزو امتحان کردم اما هیچ وقت روشن نمیشه و حرکتی نداره مثل بخاری و درجه حرارت بالا که عقربه دما تا وسط هم میاد اما هیچ وقت روشن نمیشه و همیشه خاموشه کولر هم که نداره.واقعا این فن کارش چیه…آیا الکیه یعنی دکوریه؟ممنون میشم اگه جواب بدین

    پاسخ دادن
    1. 42.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزیز تا جایی که من اطلاع دارم وانت پیکان نباید فن داشته باشه . احتمالا این فن بصورت ویژه توسط مالک قبلی نصب شده و در صورت بالا رفتن بیش از حد آمپر آب روشن میشه .

      پاسخ دادن
      1. 42.1.1

        تنگستانی

        باسلام.
        دوست عزیز درست میگه منم پیکان ۹۳ دارم که یه فن جلورادیات هست و وقتی که درجه حرارت از نصف بگذره اتوماتیک شروع به کارکردن میکنه

        پاسخ دادن
  8. 41

    رضا

    سلام خدمت مهندس ..
    من یه پراید 83 دارم تابستان تو جاده صاف و سربالایی ها آمپرشبیشتر از حد میره بالا فن هم کار میکنه ولی امپر میره بالا…
    ولی داخل شهر این مشکل رو نداره و امپر بالا نمیره خواستم ببینم مشکلش از چیه ممنون

    پاسخ دادن
    1. 41.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزیز موتور اتومبیل تو سربالایی حرارت بیشتری تولید میکنه که کاملا طبیعیه ، حالا اگر آمپر از بین وسط و خط بعدی بالاتر میره نشانه اینه که به هر دلیلی حرارت بخوبی دفع نمیشه . با توجه به مدل اتومبیل میتونه بخاطر جرم گرفتگی رادیاتور باشه . البته احتمالات دیگه ای هم هست که تو مقاله ذکر شده

      پاسخ دادن

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *