درباره نویسنده

مطالب مرتبط

759 دیدگاه

  1. 280

    فرزاد جمالی

    درود…من النترا۲۰۱۴ دارم…جدیدا وقتی که پدال گاز تا انتها فشار میدم…تیک اف…… چراغ چک (انژکتور)و epsروشن میشه.و دیگه گاز نمیخوره…مشکل چیه؟میترسم تو جاده موقع سبقت اینجوری بشه.البته ماشینو خاموش روشن کنم چراغ روشن میمونه ولی مشکل گاز حل میشه.. ممنون از مطالب و تسلط شما
    اگه ایمیل کنید ممنون میشم

    پاسخ دادن
    1. 280.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزیز اشکال از سیستم asp هست که دچال اختلال میشه ، باید دیاگ بزنید . ممکنه اشکال از سنسور های روی چرخها ، دزیچه گاز یا acu ,مربوژ به esp باشه که در هر صورت با دیاگ مشخص میشه . درسته هر وقت تا آخر ناگهانی گاز بدید اینجوری میشه و ممکنه تو سبقت این اتقاق بیفته. بهتره تا قبل از رفع اشکال تو جاده سیستم esp رو خاموش کنید

      پاسخ دادن
  2. 279

    حمیدفاضلی

    سلام و خسته نباشید خدمتتون
    من مزدا 3 دارم مدل 86 با کارکرد 91000 اولا ماشینم احساس میکنم زود دنده عوض میکنم مخصوصااز دو به سه زود عوض میکنه ولی تو سواری گیربکس عالی کار می‌کنه اصلا صدا نداره ویک مورد دیگه هم داره تو ترافیک که ماشین تو دنده هست پا می‌زاری رو ترمز یه لرزشی احساس میشه که در حالت خلاص نیست ممنون میشم راهنماییم کنید با تشکر

    پاسخ دادن
    1. 279.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزیز همه مواردی که کفتید تو مزدا سه وجود داره و طبیعیه ، هم نوع تعویض دنده هم کمی لرزش وقتی درجا ماشین تو دنده است . بهتره سخت نگیرید .

      پاسخ دادن
  3. 278

    خالقی

    سلام. جناب مهندس عزیز با توجه به اینکه کلید حالت حرکت در برف با دنده 2 شروع به حرکت میکنه, در سربالایی در حالی که این دکمه روشن بود خوردو نتونست به سمت بالا حرکت کنه در سربالایی ها باید چه کرد ایا به شکل خاصی باید از این دکمه استفاده کرد?

    پاسخ دادن
    1. 278.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزیز این حالت معمولا کارایی قابل قبولی نداره و بجز موارد خاصی نمیشه روش حساب کرد . اغلب اتومبیل های روز دنیا این حالت رو ندارن چون تو یه شرایطی مثل سربالایی به گیربکس فشار میاره و بهتره ازش استفاده نکنید

      پاسخ دادن
  4. 277

    محمد

    با سلام من تازه یک کمری 2012 100 هزار کارکرده خریدم برای تعویض دنده از p دنده کمی سفت تعویض می شود البته نسبت به بقیه دنده ها آیا این طبیعیه یا مشکلی هست ؟ با سپاس

    پاسخ دادن
    1. 277.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      کلا دنده پارک کمی سفت تره ، فقط حتما قبل پارک دستی بکشید

      پاسخ دادن
  5. 276

    سعید

    با سلام و عرض خسته نباشید اقای مهندس جعفری

    خودرو اچ سی با کارکرد 2200 مصرفش ترکیبی اخیرا شده 13 تا البته تا حدی هم پر گاز رانندگی میکنم ایا راهکار خاصی داره که مصرف بیاد پایین

    با تشکر فراوان

    پاسخ دادن
    1. 276.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      فعلا کاری بکارش نداشته باشید تا کارکرد به ده هزارتا برسه و بشه در موردش نظر داد . حرکت سرد با ماشین مخصوصا الان تو سرما مصرف رو بشدت بالا میبره . حتما ماشین رو پنج دقیقه گرم کنید

      پاسخ دادن
  6. 275

    کامرانی

    سلام خدمت شما و تشکر پیشاپیش از پاسخگوئی ، من یک 206 وی8 با کارکرد 120 هزار دارم که در کیلومتر 90 هزار جهت تعویض دیسک و صفحه آن اقدام کردم ، متاسفانه به خاطر بی توجهی مکانیک در تعویض نکردن کاسه نمد کهنه گیربکس پس ازمدتی بعلت نشد واسکازین گیربکس و متوجه نشدن من گیربکس دچار صدای زوزه مانندی شده است که فقط در دنده 4 شنیده می شود، بعضی مواقع هم کم است یا اصلا وجود ندارد ولی در مواردی بخصوص در جاده خیلی اعصاب خورد کن می شود . این صدا فقط هنگام گاز دادن شنیده می شود و با برداشتن پا از روی پدال گاز قطع می شود . می خواستم نظر شما را در رفع این صدای مزاحم بدانم . دوستی استفاده از روغن زوزه گیر که بداخل گیربکس زده می شود را توصیه کرده، به عقیده شما کار درستی است؟

    پاسخ دادن
    1. 275.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزیز محلول های زوزه گیر ذرات ریزی دارن که به مرور باعث خرابی بلبرینگ ها میشن . من تعجب میکنم چون گیربکس پژو ۲۰۶ معمولا به زوزه نمی افته . احتمالا یکی از بلبرینگ هاش خورده شده و خلاصی پیدا کرده ، به نظر من اگه تعمیرش کنید کار صحیح تری انجام دادید . به شرط اینکه مکانیک وارد به گیربکس بازش کنه

      پاسخ دادن
  7. 274

    چعفر

    باسلام خدمت استاد جعفری عزیز.تازه ال 90 پلاس خریدم وقتی رو dهستم و ترمز زیر پام هست (درحالت نیمه متوقف) صدایی زیر پام هست مثل خر خر کردن مثل اینکه لنت ترمز تمام شده این چه اشکالی داره ؟ماشن یک هته خریدم و250 راه رفته

    پاسخ دادن
    1. 274.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      این صدای طبیعی لنت هست که تقریبا تمام ماشین های اتوماتیک دارن . وقتی پا رو خیلی آروم روی ترمز شل کنید صدای قرچ قرچ میده

      پاسخ دادن
  8. 273

    فرامرز

    با سلام :
    استاد بزرگوار ماشين من كه بتازگى گرفتم ٢٠٧اتومات اما من عادت بدى دارم واون اينه كه با دوپا رانندگى ميكنم والان دوباره اين اتفاق ميافته ومن از امداد خودرو كمك ميگيرم واونها كامپيوتر رو ريست ميكنن. و برطرف ميشه ، موقع رانندگى با دوپا ناگهان چواغ چك روشن ميسه ودور موتر پايين مياد وماشين از شتاب كاملل مياسته تا اينكه توقف ميكنه وفقط روشن ميمونه . علت چيه رانندگى من يا موتور ايراد داره در ضمن من با i20 همينطور رانندگى ميكر م اما ماشين كاملا متوقف نميشد

    پاسخ دادن
    1. 273.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      رانندگی با دو پا بسرعت باعث خرابی گیربکس میشه . ۲۰۷ بدلیل کنترل الکترونیکی دقیقی که داره به اون شکل اخطار میده . باید این عادتتون رو ترک کنید

      پاسخ دادن
  9. 272

    مهدی

    سلام خسته نباشید
    من ۲۰۶ مدل ۹۰ با کارکرد ۲۲ هزار کیلومتر دارم روغن گیربکس رو به تازگی تعویض کردم و در حال حاضر زمانی که دمای اب به حد نرمال میرسه در صورتی که اروم گاز بدم ۱ به ۲ حالت یه کم گاز هرز داره و تقه کم میزنه ولی اگر مسیر باز باشه و گاز رو بیشتر فشار بدم تعویض دنده ها و معکوسها بخصوص ۱ به ۲ کاملا نرم تعویض میشه و همچنین یک بار به دلیل فرار روغن رینگ در پشت رو تعویض کردم بنظرتون مشکل از رینگهایی که تعویض کردم هست? از نظر روغن مطمئنا اصلی بوده و حتی ۲ سری به فاصله ۴ روز از هم تعویض کردم

    پاسخ دادن
    1. 272.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزیز من نمیدونم منطورتون از [رینگ در پشت] چی هست . اما این اشکالی که می‌فرمایید بدلیل افت فشار روغنه که نشون میده روغن از یه جایی هرز میره و یا فشار پمپ روغن کمه و به همین خاطر وقتی گرم میشه خودشو نشون میده . تشخیص این عیب به این شکل تشخیص دقیقی نیست . از اونجایی که گیربکس پژو ۲۰۶ یه گیربکس با کنترل کننده های الکترونیکی هست حتی اشکال در شیرهای برقی هم میتونه باعث بروز این اشکال بشه .

      پاسخ دادن
      1. 272.1.1

        مهدی

        سلام منظور همون رینگهای فشار روغن هست که ظاهرا توی شرایطی روغن فرار میکنه

        پاسخ دادن
        1. 272.1.1.1

          مسعود جعفری پور

          با درود
          در اینصورت پس فشار روغن از همونجا هرز میره .

  10. 271

    حقیقت

    سلام آقای جعفری عزیز
    ماشین من ساندرو استپ وی اتومات مدل 96/7هستش.از روز اول که از شرکت خریدم در موقع توقف و ایست کامل با گرفتن پدال ترمز ماشین یه صدایی مثل تقه زدن با ترمز و ول کردن پدال ترمز مجددا همون صدا رو میده میخواستم بدونم اشکالش چیه.

    پاسخ دادن
    1. 271.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزیز تشخیص این صدا به این شکل تقریبا غیر ممکنه چون قطعات زیادی میتونن همچین صدایی بدن . سیلندر ترمز ، دسته موتور ها و دیاق های دسته موتور ، بوش های طبق ، توپی های سر کمک . به خاطر اینکه ماشین نو هست پیشنهاد میکنم با توجه به محل صدا ماشین رو بدید آوار کشی کنن. احتمال داره پیچ سیلندر ترمز یا دیاق دسته موتور زیر گیربکس شل باشه . فقط یه صدایی شبیه قرچ قرچ هست که اگر خیلی آروم ترمز بگیرید یا آروم پا رو بردارید میاد که مال لنته و طبیعیه

      پاسخ دادن
  11. 270

    سعید

    سلام وقت بخیر.ی ماشین کمری 2009 دارم ک صدهزار کارکرده.وقتی داخل ماشین میشینم انگار ی سردرد یا ماشین گرفتن واسم ایجاد میشه.بیشتر با روشن کردن بخاری ولی در حالت عادی هم رخ میده.اشکال میتونه کجا باشه.مرسی

    پاسخ دادن
  12. 269

    حمیدرضا

    سلام جناب خودروی بنده سوناتا ال اف ۲۰۱۵هستش امروز یکس از دوستام پشت فرمون بود و نابلد بود در سرعت ۱۵تا یا ۱۰تا دسته دنده رواز n به p تغییر داد حالا موندم به فکر ایا مشکلی برا گیربکس پیش اومده یا نه

    پاسخ دادن
    1. 269.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزیز بعید میدونم که مشکلی پیش اومده باشه . چون دنده پارک وقتی تو جای خودش قرار میگیره که ماشین تقریبا متوقف شده ، البته اگر وزن ماشین زیاد بود و تو شیب زیادی بود ممکن بود قسمتی از گیربکس بشکنه که باعث میشد حداقل دنده پارک خلاص بشه

      پاسخ دادن
  13. 268

    مهدی

    سلام آقای مهندس. ممنون مطالب جالبی بود. من به تازگی از یکی از اقوام سراتو 2008 خریدم. ماشین سالمیه . بعضی مواقع تو ترافیک هنگام ترمزکردن یا برداشتن پا از روی پدال گاز موتور خاموش میشه یا دور موتور کم میشه. ممنون میشم علتشو بفرمایید.

    پاسخ دادن
    1. 268.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      فکر میکنم باید دریچه گاز رو با اسپری تمیز کنید . اگر رفع نشد اشکال از دریچه گازه و باید در ابتدا کامپیوتر ریست ، مرحله بعد دریچه گاز سرویس یا تعویض بشه

      پاسخ دادن
  14. 267

    محمد علی

    سلام
    خسته نباشید
    استاد خودرو برلیانس اچ ۲۳۰ ما که اتونات و amt میباشد
    موقعی که توی حالت درایو هست تا گاز ندیم اصلا حالت حرکت به شکل نیم کلاج رو نداره
    یعنی اگه در سطح صاف هنگام شروع به حرکت گاز ندیم ماشین اصلا یه کم هم حرکت نمیکنه و انگار خلاصه آیا اشکال داره؟ چون تو ال ۹۰ و … اینطور نیست و حالت نیم کلاج داره و یه کم میره جلو

    پاسخ دادن
    1. 267.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      خیر اشکالی نداره . بسیاری از اتومبیل ها با برداشتن پا از روی ترمز حرکت نمیکنن

      پاسخ دادن
  15. 266

    محمد علی

    سلام
    میخواستم به اطلاعتون برسونم که برلیانس اچ ۲۳۰ اتوماتیک ما با گیربکس amt مشکل فراوان و مکرری در معکوس کشیدن از ۲ به یک دارد.
    هرچه هم به نمایندگی همدان میگیم قبول نمیکنن و نهایتا گیربکس را ریست میکنن و درست نمیشه.
    بسیاری از اوقات موقعی که از یک کوچه به کوچه دیگر مپیچیم و کمی شیب باشد یا اینکه با سرعت کمی از روی سرعتگیر رد می شویم و حدود ۵ تا سرعت داریم یا بعضا حتی کانل ایست میکنیم و دوباره میخوایم حرکت کنیم باز با دنده دو جان میکند و می رود و معکوس به یک نمیدهد مگه دستی معکوس بهش بدهیم
    حال چه باید بکنیم؟
    یا توی سربالایی خیلی وقتا معکوس نمیده باید دستی بهش بدیم

    پاسخ دادن
    1. 266.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزیز اگر با توقف کامل دنده یک نمیره یعنی اشکال داره ولی ممکنه تا سرعت پنج کیلومتر هم تو دنده دو بمونه . اگر شما با سرعت زیر بیست کیلومتر پدال گاز رو تا انتها فشار بدید و دنده به یک تعویض نشه یعنی اشکال داره . ولی اگر خیلی نرم و سر گاز حرکت کنید ممکنه تا نزدیک توقف هم تو دنده دو بمونه ، البته دقت کنید نزدیک توقف نه توقف . در هر صورت این اشکال در صورت وجود داشتن میتونه چندید دلیل داشته باشه ، اشکال در سنسور سرعت شفت خروجی گیربکس‌‌ و یا اشکال در مجموعه هیدرولیکی یا همون ساعتی گیربکس . اگر ماشینتون صفر کیلومتر هست و زیر ده هزار کیلومتر کار کرده توصیه میکنم صبر کنید تا گیربکس کمی بیشتر کار کنه

      پاسخ دادن
  16. 265

    HAMID

    سلام سوالی دارم وقتی خودرو خاموش است اگر دنده در حالت خلاص باشد و بعد به حالت پارک تعویض دنده کنیم ایرادی دارد . من چند بار اینکار را کردم نیم دوانم درست است یا نه ؟

    پاسخ دادن
    1. 265.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      خیر هیچ اشکالی نداره ، اتفاقا بهتر هم هست .

      پاسخ دادن
  17. 264

    حمیدرضا

    سلام جناب مهندس
    من یه جک جی5اتومات دارم که تازگیها وقتی میخوای دنده ها رو تو دور بالا عوض کنی دنده دیر درگیر میشه و دور موتور تا خط قرمز میاد وبعد دنده جا میره چه تو حالت دستی چه تو حالت اتومات در ضمن ماشین 39تا کارکرده وباید تو سرویس 40هزار روغن گیربکس عوض کنم ایا میتونه علت از روغن باشه باتشکر ممنون میشم راهنماییم کنید

    پاسخ دادن
    1. 264.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزیز با مشکلی که گیربکس ماشینتون داره بهتره فورا ببرید نمایندگی و اصلا باهاش رانندگی نکنید چون میتونه به قسمت‌های دیگه آسیب بزنه . احتمال اشکال در روغن خیلی کمه مگر اینکه روغن چند لیتر کم باشه . من فکر میکنم اشکال از مجموعه کنترل هیدرولیکی باشه

      پاسخ دادن
  18. 263

    محمد علی

    اقای مهندس جعفری پور…درود….چه خوب بود سایر تحصیل کرده های ما که مثل شما

    مهندس تءوری و عملی و با تجربه هستند چنین میکردند…..از شما سوئالی نداشتم ….سلامتی و موفقیت شما را ارزو ذارم.

    پاسخ دادن
    1. 263.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      از لطف شما متشکرم

      پاسخ دادن
  19. 262

    علی

    با توجه به اينكه دنده ماشين اتومات در شهر در حالت D بلافاصله بعد از حرکت به 3 یا 4 افزایش پیدا می کند بهتر نیست کلا در داخل شهر از حالت دستی استفاده شود؟

    پاسخ دادن
    1. 262.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      توی شرایط عادی و‌کفی لازم نیست ، اما تو ترافیک و بزرگراهای شلوغ و سربالایی بهتره از حالت دستی استفاده کنید

      پاسخ دادن
  20. 261

    بابک

    سلام جناب مهندس
    حدود یکماهه ال نود پلاس اتوماتیک تحویل گرفتم . تا حالا دوبار صبح های زود بعد از استارت زدن ، دنده از حالت پارک بیرون نمیاد و تو حالت پارک قفل میشه . بعد از حدود 10 دقیقه که ماشین کار میکنه مشکل حل میشه . آیا این مساله طبیعیه ؟ و اگر نیست علتش چیه ؟

    پاسخ دادن
    1. 261.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزیز باید در این هنگام‌چک‌کنید ببینید چراغ ترمز روشن میشه یا نه . اگر روشن بشه اشکال از سلنوئید قفل دنده پارک هست و اگر روشن نشه از استپ ترمز زیر پا

      پاسخ دادن
  21. 260

    وحید

    با سلام خدمت جناب مهندس، به تازگی و برای اولین بار ماشین اتومات گرفته ام : سراتو 2000 سایپا. سوالی که دارم شاید بخاطر سابقه طولانی رانندگی با خودرو دنده ای است ; وقتی با سرعت حدود مثلا 80 با دست اندازی نزدیک می شوم که باید سرعت را تا حدود 40 کم کنم می بینم هنوز گیربکس اتومات در دنده 5 یا حتی 6 است ، البته موتور و گیربکس بسیار خوب جواب می دهد و به راحتی دوباره سرعت می گیرد. سوال بنده این است که آیا بهتر نیست گیربکس را در این وضعیت در حالت دستی قرار دهیم و با دنده 4 یا 3 دوباره سرعت را زیاد کنیم تا فشار کمتری به موتور بیاید،بخصوص اگر در یک مسیر سربالایی باشیم و بویژه که ماشین صفراست و بیشتر از دویست کیلومتر کار نکرده.
    ضمنا توصیه شما در مورد ترافیک سنگین که در یک خودرو دنده ای باید قاعدتا با دنده یک آهسته آهسته جلو رفت ، چیست؟ آیا در این چنین وضعیتی بهتر نیست بجای حالت اتومات ماشین را در حالت تیپ ترونیک بگذاریم؟
    با تشکر از وقتی که برای پاسخگویی می گذارید .

    پاسخ دادن
    1. 260.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزیز در مورد قسمت اول سوالتون هیچ اشکالی نداره و به موتور هم ابدا فشار نمیاد ، اگر لازم باشه گیربکس معکوس میده . در مورد قسمت دوم سوالتون تو مقاله توضیح دادم . اگر این شرایط طولانی باشه یعنی مسیر ترافیک چند کیلومتری باید ماشین رو تو حالت دستی و دنده یک یا دنده ای که مناسب سرعته بگذارید .

      پاسخ دادن
  22. 259

    سعید

    سلام و عرض ارادت مهندس جعفری

    میشه بفرمایید روغن موتور و روغن گیربکس مناسب واسه اچ سی کراس چه مارکی خوبه با توجه به اینکه موتور تی یو فایو و گیربکس هم مال شرکت ایسین هست راستش هر کسی یه چیزی میگه و خود شرکت هم معمولا روغن ارزون و بی کیفیت میریزن تو ماشین. در ضمن مهندس صدای موتور این ماشین بنظر یه مقدار زیاده و خشن انگار.ایا راهی بنظرتون میرسه واسه کمتر کردن صدای موتور ویا ذات تی یو فایوایا بمرور زمان و کارکرد ماشین همینه و یا مربوط به نوع روغن یا بنزین و …….ایا بمرور زمان و کارکرد بیشتر صدا کمتر میشه بنظرتون.ایا لازمه روغن گیربکس کارخونه رو زودتر از موعود عوض کرد همونطور که میگن روغن موتور شرکت رو زودتر عوض بشه بهتره و یا مال گیربکس لازم نیست عوض بشه ؟ممنون از حوصله ای که به خرج میدید

    پاسخ دادن
    1. 259.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      در مورد صدای موتور فکر نمیکنم صدای خشنی داشته باشه ، البته بستگی داره منظور شما از خشن چیه ، کافیه با ماشین های مشابه مقایسه کنید . در مورد روغن گیربکس لازم نیست بهش دست بزنید و تا چهل هزار کیلومتر میتونید رانندگی کنید . من برای روغن موتور ایرانول ریسینگ رو پیشنهاد میکنم که خیلی عالیه البته ایرانول شانزده هزار هم میتونید بریزید که روغن شرکتی موتور تی یو فایو هست . برای گیربکس هم در صورت لزوم من ادینول رو پیشنهاد میکنم

      پاسخ دادن
      1. 259.1.1

        سعید

        با تشکر مهندس جعفری عزیز از جوابتون

        منظور صدای شبیه خور خور ماشینه که مخصوصا تو سرعت های پایین بیشتر داخل اتاق خودرو حس میشه که البته همه کسانی که ماشینو دارن اینو میگن (شبیه صدای اسپرت).حالا بعضیا اومدن مثلا واسه کاهش این صدا رزوناتور و یا کیت m که البته من نمیدونم راستش چی هستن اصلا و یا واقعا تاثیر داره یا نه اینا رو نصب نکردم خواستم نظر شما رو هم بدونم.در ضمن مهندس جان در حالت موتور کارکرده گیج گیربکس دقیقا باید تا کجا روغن نشون بده. و اینکه یه مقدار صدای باد داخل اتاق شنیده میشه هر چی سرعت بیشتر میشه چکار باید کرد .بسیار سپاسگزارم و خسته نباشید

        پاسخ دادن
        1. 259.1.1.1

          مسعود جعفری پور

          با درود
          دوست عزیز راستش من از روی صدایی که می‌فرمایید واقعا نمیتونم نظری بدم چون در مورد یه ماشین ده ها قسمت وجود داره که هر کدوم میتونه صدایی بده و اینجوری قابل تشخیص نیست ، اما اینکه می‌فرمایید صدای اسپرت حتما منظورتون صدای اگزوز هست که تو اچ سی یه صدای خاصی میده و بعد از چند هزار کیلومتر که دوده بگیره به مرور از بین میره ، من هیچ قطعه اضافه رو پیشنهاد نمیکنم .
          روغن گیربکس در حالت روشن روی گیج با دو نشان سرد و گرم مشخص شده که معمولا تو حالت سرد بین این دو علامت و در حالت گرم روی علامت بالایی نشون میده .
          در مورد صدای باد میتونه از رگلاژ نبودن درها یا لاستیک دور شیشه یا در باشه . باربند و آینه ها رو هم چک کنید که همه چیز سر جای خودش بلشه

  23. 258

    سعید

    با سلام ، لطفا در باره چگونگی استفاده از حالت تیپ ترونیک خودروی برلیانس 330 هم توضیح دهید. یعنی در حین رانندگی چجوری از اتومات بیام تو حالت دستی و دنده را کم یا زیاد کنم ؟ با تشکر

    پاسخ دادن
    1. 258.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      نیاز به مهارت و مقدمات خاصی نداره ، نیاز به رها کردن گاز یا ترمز یا هیچ کاری نیست ، کافیه دنده رو تو حالت منوال بگذارید و با جلو عقب کردن شیفتر با توجه به سرعت دنده مستقیم یا معکوس بدید

      پاسخ دادن
  24. 257

    آرمین

    با سلام‌
    ببخشید من سوالی داشتم درباره اینکه آیا در سر بالایی وقتی که در ترافیک باشی وقتی توقف می کنی و موقع حرکت وقتی پاتو از رو ترمز بر می داری چه دنده در D یا M1باشد ماشین به عقب می رود آیا این‌مشکل است ماشین مزدا ۳ تیپ ۳ هستش

    پاسخ دادن
    1. 257.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      خیر مشکل نیست باید با عکس العمل سریع با گاز و مهارت ماشین رو کنترل کنید

      پاسخ دادن
  25. 256

    اعلمی

    سلام. ماشین جک جی 5 اتومات دارم توی دنده پارک گیر کرده و ازاد نمی شه. ترمز را هم میگیرم اما 10 15 بار دگمه را میگیرم تا شانسی ازاد کنه مشکل کجاست؟

    پاسخ دادن
    1. 256.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزیز این اتفاق یک بار افتاده یا همیشه ؟ اگر تو سراشیبی قبل ترمز دستی ماشین رو تو پارک بگذارید این اتفاق می افته . در غیر اینصورت اشکال از ضامن برقی امنیتی دنده پارک و یا استپ ترمز هست

      پاسخ دادن
  26. 255

    علیزاده

    سلام جناب مهندس. وقتتون بخیر.
    خواستم بپرسم، تو سر بالایی ها، در ماشین های دنده دستی، باید نیم کلاج کرد تا ماشین به عقب برنگرده، تو ماشین های دنده اتومات چطور؟ اصلا این حالت بوجود میاد؟ ماشین دنده اتومات که تو سربالایی پارکه و حالا میخوایم از پارک درش بیاریم، باید رو چه حالتی باشه. پیشاپیش، تشکر میکنم از وقتی که میذارید و پاسخ میدید.

    پاسخ دادن
    1. 255.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزیز دقیقا مثل ماشبن دنده ای که حرکت تو شیب زیاد مهارت میخواد و خیلی از راننده ها نمیتونن ماشین رو کنترل کنن و از دستی استفاده میکنن و یا مقداری به عقب میرن تو ماشبن اتوماتیک هم نیاز به مهارته ، در حقیقت باید پا بلافاصله از روی ترمز روی گاز بره و مقدار گازی که لازمه تو سربالایی های مختلف که ماشین به عقب نره یا نپره با تمرین و مهارت بصورت عادت در میاد ، قبل از کسب این مهارت میشه مثل ماشین دنده ای از ترمز دستی استفاده کرد

      پاسخ دادن
  27. 254

    وحید

    سلام ضمن تشکر از شما
    تندر پلاس اتوماتیک دارم تازه متوجه شدم که وقتی در حالت DیاRقرار می گیره صدایی شبیه زررر از موتور شنیده می شه البته همیشه نیست ولی اکثر اوقات این صدا رو داره لطفا بفرمایید علت چیه ؟ آیا مشکلی داره یا طبیعیه؟
    ممنونم

    پاسخ دادن
    1. 254.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزیز با قرار دادن گیربکس تو دنده موتور زیر بار میره و گیربکس درگیر میشه و با تغییر دور موتور هر قطعه ای در مجاورت موتور یا داخل اگزوز میتونه صدایی که میگید رو ایجاد کنه. به نظر من کاری به کارش نداشته باشید چون ممکنه بعد از دستکاری توسط نمایندگی یا هر کس دیگه پشیمون بشید و اشکالات جدیدی درست بشه . حداقل یه مدت صبر کنید چون اینجور صداها یا بعد از یه مدت قطع میشن یا انقدر واضح میشن که کاملا مشخص میشه از کجاست و قسمتهای مختلف ماشینتون بی‌دلیل دستکاری نمیشه

      پاسخ دادن
  28. 253

    فرزین

    سلام جناب مهندس، من تصمیم به خرید یک اتومبیل اتومات سدان بین 100 الی 130 تومان دارم و فعلا انتخابم را به دو مورد محدود کرده ام ; سراتو 2000 سایپا ( که از موتور و گیربکسش تعریف زیادی شنیده ام) و مزدا 3 نیو (که نظرهای متفاوتی در موردش شنیده ام) . توصیه شما چیست؟ البته من فقط از نظر موتور و گیربکس و هماهنگی بین گیربکس و موتور این دو ماشین سوال دارم نه جنبه های دیگر آنها. ضمنا گیربکس این دو ماشین جزء کدام نوع گیربکس اتوماتیک طبقه بندی می شوند؟ cvt هستند یا مدل دیگری؟
    ممنون می شوم اگر پاسخگویی در فورم عمومی امکان ندارد پاسخ را به ایمیل من ارسال فرمایید.

    پاسخ دادن
    1. 253.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزیز هر دو انتخابتون ماشین های خوبی هستن ولی به نظر من مزدا انتخاب خیلی بهتریه

      پاسخ دادن
  29. 252

    طاهز

    با سلام
    مطلب فوق العاده مفیدی بود.
    بسیار عالی.
    موفق باشید

    پاسخ دادن
  30. 251

    فرزاد

    باسلام و تشکر از مطالب خوب شما، جسارتا سوالی در مورد خودروی برلیانس اتومات h330 دارم، بنده ۲، ۳ بار پیش اومده که موقع که ماشینم روشن بوده استارت زدم و یه صدای خیلی بدی داده ، لطفا در مورد عواقبش بفرمایید.

    پاسخ دادن
    1. 251.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دو سه بار اشکالی نداره ولی اگه زیاد تکرار بشه به مرور باعث خرابی دنده استارت و دنده فلایویل میشه

      پاسخ دادن
  31. 250

    امین

    سلام اقای مهندس.خوردو دانگ فنگ h30 خریداری کردم.اما در سربالایی ها خیلی کم میاره اگر سرنشین بیش از دو نفر باشه و انگار ماشین گاز نیمخوره.به نظر شما مشکل از کجاست؟و دنده رو روی چه حالتی قرار بدم؟ایا باید روی حالت اور درایو قرار بگیره؟ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید

    پاسخ دادن
    1. 250.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      ماشبن چند کیلومتر کار کرده؟ اگر کارکرد زیر هزار کیلومتره باید صبر کنید که بالاتر بره . دور موتور نباید تو سربالایی از سه هزار دور پایینتر بیاد . برای تست دکمه s رو روشن کنید احتمالا کمک میکنه چون دنده دیرتر عوض میشه . ضمنا تو شهر کلید اوور درایو رو بزنید که چراغش روشن بشه که در حقیقت با اینکار اوور درایو خاموش میشه و ماشین تو دنده چهار نمیره و با سه حرکت میکنه

      پاسخ دادن
      1. 250.1.1

        امین

        اقای مهندس خیلی ممنونم بابت وقتی که میزارید.
        ممنون میشم اگر این سوال رو هم جواب بدید که اگر دکمه اور درایو برای رانندگی در شهر و طولانی مدت(به طور دائم )روشن باشه ایا اسیبی به موتور وارد نمیشه و اصطحلاک رو زیاد نمیکنه؟

        پاسخ دادن
        1. 250.1.1.1

          مسعود جعفری پور

          با درود
          دوست عزیز بارها این مساله رو تکرار کردم، اوور درایو فقط یه دنده است که تو ماشین شما دنده چهاره و اگر روشن باشه به معنی خاموش بودن اوور درایو و غیر فعال بودن دنده چهاره. درست مثل این میمونه که با ماشین دنده ای تو شهر از دنده پنج استفاده نکنید. با توجه به محدودیت سرعت تا 90 کیلومتر تو اکثر شهرها خاموش بودن اوور درایو نه تنها ضرری نداره بلکه از تعویض دنده بی مورد و استعلاک گیربکس جلوگیری میکنه

  32. 249

    جواد

    مهندس جعفری دوست داشتنی. !

    بهتر ازمن میدانید که بیش از ۷۵ سال از اختراع. گیربکس اتوماتیک درآمریکا گذشته ، یک ال۹۰ پلاس اتومات را ازایران خودرو گرفتم از ۳ نفر از دست اندرکاران آنجا پرسیدم. برای گرم کردن ماشین ( درجا ) شیفتر را درچه وضع بگذارم ؟یا در پشت چراغ قرمز طولانی چطور ؟ یکی میگه N ‘ یکی میگه D باترمز ،یکی میگه P باترمز ، آخرش هم میترسم کاری به سر این گیربکس عزیز دردانه بیاد که نباید میآمد !؟ ماشا،الله از هرکس هم که سو،ال میکنی یکی نمیگه بلد نیستم ،بلکه دلیل های بازاری وغیرعلمی سرهم میکنند . . . و منهم مثل کوری که هی باعصا به درو دیوار میرنه و راه میره ، مشکوک ومرددم. ! و بالاخره ممنونم از توجه وهدایت شما / جواد علویان ،

    پاسخ دادن
    1. 249.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزیز من متوجه نشدم سوالتون چیه . بارها عرض کردم برای گرم کردن ماشین دنده خلاص با پارک هیچ تفاوتی نداره (از نظر مکانیزم هیدرولیک گیربکس) فقط دنده پارک زائده ای داره که ماشین رو قفل میکنه .
      در مورد چراغ قرمز هم من تو مقاله توضیح دادم ، اگر میخواید حرکت روغن بین پروانه های داخل توربین جریان داشته باشه تو d باشه ، اگر میخواید سوپاپ وضعیت دنده و دو مجموعه کلاچ با حداقل بیست تا صفحه و پلیت و چند مجموعه هیدرولیکی قطع و وصل بشن خلاص کنید!

      پاسخ دادن
  33. 248

    مهدی

    سلام آقای مهندس جایی خوندم که در هنکام توقف دنده رو با کشیدن ترمز دستی در حال N قرار بدهید همین کفایت می کند و دنده p رو برای جاهای سراشیب استفاده کنید شما تایید می کنید؟

    پاسخ دادن
    1. 248.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      بله کافیه

      پاسخ دادن
  34. 247

    جواد

    مهندس جعفری عزیزم ، جوابم را گرفتم . خیلی متشکرم ./ جواد علویان

    پاسخ دادن
  35. 246

    جواد

    بادرود به آن گرامی مردمی

    سو،الی کرده بودم ولی گویا محو شده ، ال ۹۰ پلاس اتومات تازه گرفتم ، اخیرا” چراغ check آن خاموش نمیشه ، البته یک سنسور هم برای دید عقب روی آن نصب شده ، حالا حرکت دادن ماشین تا تعمیر گاه زیان نداره . باسپاس/ جواد علویان

    پاسخ دادن
    1. 246.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزیز تا جایی که در خاطرم هست من پاسخ شما رو داده بودم. خیر اشکالی نداره .

      پاسخ دادن
  36. 245

    علیرضا

    با سلام.لطفا توضیح دهید که دکمه ای که به شکل ستاره بر روی گیربکس ال نود اتومات هست,دقیقا کارش چیه و باید چطوری ازش استفاده کنم؟سپاس

    پاسخ دادن
    1. 245.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزیز تو مقاله کاملا توضیح دادم . این دکمه که با نام snow و یا winter شناخته میشه برای حرکت اولیه تو برف و یخ هست . تو سرعت هیچ تاثیری نداره . فقط برای اینه که ماشین لحظه حرکت بکسباد نکنه. عملکردش هم خیلی ساده است. فقط ماشین با دنده دو راه می افته .

      پاسخ دادن
      1. 245.1.1
      2. 245.1.2

        علیرضا

        ممنون بابت پاسخگوییتون,اما حقیر دوباره مطالعه کردم اما متوجه نشدم.بازم سپاس

        پاسخ دادن
        1. 245.1.2.1

          مسعود جعفری پور

          با درود
          دوست عزیز حتما متن رو دوباره برسی و اصلاح میکنم .

  37. 244

    عماد

    سلام مهندس
    ماشین من هایما s7 توربو
    امروز یه مشکلی پیش اومده اینکه وقتی میخوام لیور دنده حرکت بدم خیلی سفت شده. قبلا خیلی نرم بود ولی امروز سفت شده
    مثل اینکه یچیزی گیر کرده
    میتونین منو راهنمایی کنین؟

    پاسخ دادن
    1. 244.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزیز متاسفانه من اطلاعاتی در مورد این اتومبیل و تاریخچه اشکالاتش ندارم و طبیعتا نمیتونم نظر مفیدی بدم . فقط میتونم بگم اگر در حالت خاموش هم لیور دنده سفت هست اشکال از سیم یا اهرم های دنده است

      پاسخ دادن
  38. 243

    جواد

    با درود بآن گرامی مردمی

    چند روزیست ال ۹۰ پلاس اتومات تحویل گرفتم ، هنوز ۵۰ کیلومتر بیشتر نرفتم ،چراغ هشدار مربوط به آلایندگی خاموش نمیشه. دفتر راهنما گفته بلافاصله بنمایندگی مراجعه بشه ، آیا حرکت این ماشین حالا اشکال داره ؟ سپاسگزارم

    پاسخ دادن
    1. 243.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزیز به نظر من کمی تامل کنید و صبر کنید یه باک تموم بشه و باک بعدی اگر ادامه پیدا کرد بربد ، ماشبن صفر رو الکی درگیر دستکاری نکنید . برای ماشین ضرری نداره و احتمالا از خطای سنسور اکسیژن بعد از کاتالیزوره

      پاسخ دادن
  39. 242

    آرش

    با سلام و تشکر فراوان بابت مطالب خوب شما.
    جسارتا سوالی دارم. در مورد دنده پارک گیربکس اتومات لزومی وجود داره اگر از ترمز دستی خودرو مطمئن باشیم یا در شیب نباشیم؟ آخه در دنده دستی هم معمولا ما روی خلاص با ترمزدستی پارک میکنیم. سوالم اینه که به لحاظ فنی برای گیربکس ضرری نداره در خلاص یا nپارک کنیم وقتی شیبدار نیست؟؟
    تشکر

    پاسخ دادن
    1. 242.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      خیر اگر مطمئن هستید لزومی نداره جایی مثل پارکینگ حتما تو پارک بگذارید

      پاسخ دادن
  40. 241

    افشین

    سلام جناب مهندس بنده خودرو اچ سی کراس دارم امروز یکم گاز دادن و سرعت به بالا ۱۳۰تا بردم ولی وقتی تگگسرعت به ۷۰ رسوندم و گاز ملایم دادم ماشین خیلی میلرزید انگار که دنده مرده باشه ولی دنده که کم میکردم خوب بود ولی باز دنده اخر میلرزید واستادم و رو N گذاشتم ماشین باز کمی لرزش مثل ریپ داشت خاموش روشن که کردم همچی خوب شد

    پاسخ دادن
    1. 241.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزیز با توضیحات شما به نظر میرسه ماشینتون تو یه شرایطی تک کار میکنه ، چون این مورد تو اچ سی دیده شده . در بعضی موارد شمع و در بعضی شیر کنیستر اشکال داره که در هر دو مورد بهتره به نمایندگی مرکزی مراجعه کنید . البته اگر کارکرد زیر هزار کیلومتره یه باک دیگه رانندگی کنید و دفعه بعد محل دیگه ای بنزین بزنید. اگر اشکال تکرار شد نمایندگی برید

      پاسخ دادن

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *