درباره نویسنده

مطالب مرتبط

759 دیدگاه

  1. 305

    Amir

    سلام عرض ادب جناب آقای جعفری پور
    هنگام توقف خودرو و تغییر حالت دنده اتومات از روی d به r و بالعکس یه تکون کوچیک میخوره ماشین دلیلش چیه میتونه خرابی یا ضعیف شدن دسته موتور زیر گیربکس و موتور باشه البته بردمش رو چاله عیبی نداره ولی موتور داغ میشه (دسته موتور لاستیکی هم گرم بشه بازیش بیشتر میشه)تکون بیشتری هنگام تغییر از رو این حالتها به حالت دیگه میشه

    پاسخ دادن
    1. 305.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزيز اين تكان خوردن طبيعيه ، موتور دقيقا جهت عكس تكون ميخوره ، اما نبايد صدا بده

      پاسخ دادن
  2. 304

    صفا

    سلام , مقاله علمی شما را خواندم بسیار قابل استفاده و مفید بود , همچنین جوابهای عالمانه جنابعالی را به سوالات که با حوصله و دقت تمام پاسخ داده شده است مطالعه کردم . از وقتی که برای رفع ابهامات هم وطنان گذاشته اید بسیار ممنون و سپاسگذارم.

    پاسخ دادن
  3. 303

    مينا

    ممنون از توضيحاتتون من خوندم مطالب و و واسم اين سوال پيش اومد كه منظورتون اينه كه براي عمر مفيد گيربكس اتوماتيك تو حالت ترافيك بايد دنده رو در حالت دستي قرار بديم؟درست فهميدم؟

    پاسخ دادن
    1. 303.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      بله کاملا درسته

      پاسخ دادن
  4. 302

    مسعود جعفری پور

    با درود
    با عرض معذرت از دوستان و بازدیدکنندگان محترم تا اطلاع ثانوی قادر به پاسخگویی سوالات شما عزیزان نمیباشم . امیدوارم خواندن متن مقاله و کامنت های قبلی مفید واقع شود

    پاسخ دادن
  5. 301

    فرزاد

    با عرض سلام و تبریک سال نو
    جناب مهندس یک ماهی هست بیشتر اوقات وقتی مثلا پشت چراغ قرمز ماشین متوقف و در حالت D یا L و یا 2،هستش صدای قر قری از جلو میاد ماشین جیلی gc6 و گیربکس از نوع cvt جاتکو میباشد. ممنونم اگر راهنمایی بفرمایید. ماشین12000 کارکرده

    پاسخ دادن
    1. 301.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزیز تشخیص صدا به این شکل فقط میتونه در حد حدس و گمان باشه . عموما صداهایی که ماشینهای اتومات تو حالت درجا تو دنده میدن مربوط به اگزوز و محافظ های حرارتی و دیاق های اطراف موتور هست که باید روی چال و با دقت برسی بشه .

      پاسخ دادن
  6. 300

    بهروز

    سلام برلیانس h330 دارم جدیدا در حال حرکت گاز نمیخورد پا رو از روی پدال گاز بردارم دوباره فشار بدم گاز میخوره مشکل چی میتونه باشه البته چندین بار پشت سرهم این اتفاق میفته 2 ماه پیش این اتفاق افتاد بنزین سوپر زدم حل شد دوباره این اتفاق افتاده با بنزین سوپر هم حل نشده

    پاسخ دادن
    1. 300.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزیز این اشکال معمولا بخاطر دریچه گاز هست . پیشنهاد میکنم کامپیوتر رو یکبار با دیاگ ریست کنید.ارتباطی با بنزین سوپر نداره . البته خرابی مپ سنسور هم میتونه باعث بروز این اشکال بشه

      پاسخ دادن
  7. 299

    جواد

    سلام مگان ۲۰۰۰ دارم وقتی میزنم d ماشین حرکت نمیکنه مکث زیاد داره و بعدش که حرکت کرد گاز میخوره ولی حرکت آرومی داره و شتاب نمی گیره میخواستم بدونم علتش چیه ممنون

    پاسخ دادن
    1. 299.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      اگر گیربکس روغن قابل توجه کم نداشته باشه این اشکال معمولا از توربینه

      پاسخ دادن
  8. 298

    مسعود جعفری پور

    با درود به دوستان عزیز
    با عرض معذرت به دلیل پاره ای مشکلات موقتا امکان پاسخگویی به شما عزیزان برای بنده وجود ندارد

    پاسخ دادن
  9. 297

    حقیقت

    سلام آقای جعفری پور عزیز و دوستداشتنی
    ماشین من ساندرو استپ وی اتومات هست
    1.روغن موتور ایرانول ریسینگ که فرمودی برای اتومات من خوبه یا نه وچه مدلشو استفاده کنم.
    2.ماشین من مدل 96/7است.اوایل احساس میکنم که ضربه تعویض دنده ها هم به عقب رفتن و هم به جلو رفتن و تعویض اتومات خودرو کمتر حس میشد و متوجه میشدم ولی الان احساس میکنم تغیر دنده در همه شرایط تکان بیشتری داره.حتی ماشین هم میزارم تا خوب گرم بشه که دوتا خط دمای رو صفحه کیلومتر روشن میشه بعد حرکت میکنم.به نظر شما مشکل داره یانه.تا حالا هم نمایندگی هم که رفتم نتونستن وضعیت روغن گیربکس رو نگاه کنن میگن باید بری نمایندکی استان (اهواز)که با دستگاه چک بشه که ببینم کم داره یانه.البته تکان دنده خیلی زیاد نیست ولی حس میکنم نسبت به اوایل کمی زیاد شده

    پاسخ دادن
    1. 297.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      بله دوست عزیز برای اتومبیل شما هم ریسینگ خوبه . تکان موقع تعویض دنده تا حدی طبیعیه و نباید انتظار داشته باشید مثل ماشین دنده و یه راننده خیلی محتاط آرام عوض بشه و حالش پرش وجود داره ، اگر صدا و تقه باشه اشکال داره

      پاسخ دادن
  10. 296

    عباس

    با سلام جناب مهندس جعفری پور
    من یه ساندرو اتومات صفر خریدم. تا الان 320 کیلومتر با سرعت های بیشتر 30 تا 70 کیلومتر بر ساعت رانندگی کردم. برادرم هم یه ماشین L90 دنده ای مدل 92 داره .
    اما صدای موتور ماشین من بطور واضح بیشتر از ماشین ایشون است. همچنین انگار از تو موتور یه صدای مثل پرپر میاد. دو تا نمایندگی بردم. یکیشون گفت بعد از کیلومتر 1000 صداش کمتر میشه. و دیگری گفت با صدای L90 مقایشه اش نکن.!!
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ دادن
    1. 296.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزیز گرچه این دو اتومبیل کاملا شبیه همدیگه هستن ولی ممکنه قسمتی از عایق بندی ماشبن شما کمتر یا دچار اشکال باشه . از اونجایی که یه روزنه کوچیک به موتور صدلی زیادی رو انتقال میده باید توجه کنید که به هر دلیلی مثل نصب دزدگیر یا سیم برق سیستم صوتی درپوش های پلاستیکی بین موتور و اتاق سوراخ و یا خارج نشده باشن

      پاسخ دادن
  11. 295

    Mvm

    سلام
    من به تازگی ماشین اتوماتیک برای اولین بار خریدم یک سوال دارم میخواستم بدونم که در حال حرکت میتونم از دنده d به دنده ۲ یا ۱ دستی دنده رو تغییر بدم ممنونم از راهنمایی شما

    پاسخ دادن
    1. 295.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      بله دوست عزیز میشه . کامنت ها رو مطالعه کنید ده ها بار توضیح دادم

      پاسخ دادن
  12. 294

    سعید

    سلام و درود بر شما اقای مهندس

    میخواستم نظرتون رو درباره روغن مناسب چهار فصل توضیح بفرمایید که لازم نباشه فصل به فصل روغن خاصی رو استفاده کرد. روغن ده چهل مناسیه یا پنج چهل؟ موتور تی یو فایو اچ سی کراس.دفترچه فک کنم گفته ده چهل ولی رو موتور نوشته پنج چهل شاید بخاطر مسایل اقتصادی ایران خودرو اینجور گفته.بهرحال این وسط ادم گیج میشه چکار کنه.از طرفی من به نمایندگی مراجعه کردم گفتن توتال بریز7000

    پاسخ دادن
    1. 294.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      توصیه من ایرانول ریسینگ هست که ده چهله و برای ماشبن شما و اغلب اتومبیل ها عالیه

      پاسخ دادن
  13. 293

    احمد

    سلام . وقتی ترمز میگیرم و بعد ترمز رو رها میکنم صدایی ایجاد میشه . علت چی میتونه باشه
    ؟
    ماشینم ساندرو اتومات هست .
    ممنون

    پاسخ دادن
    1. 293.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      اگر منظورتون لحظه رها کردن ترمز صدایی شبیه به قرچ قرچ هست طبیعیه . در غیر اینصورت باید بیشتر توضیح بدید

      پاسخ دادن
      1. 293.1.1

        احمد

        ممنون ازتون – درسته همین هست که شما میگید

        پاسخ دادن
  14. 292

    Saleh

    سلام مهندس
    وقت بخیر
    ضمن تشکر و قدر دانی از مطالب خوبتون یه سوالی داشتم از محضرتان
    هنگام حرکت خودرو تغییر وضیعت گیربکس باعث اشکال در سیستم گیربکس میشه؟؟؟
    بر فرض مثال ۱۰۰کیلومتر بر ساعت سرعت داری پاتو از رو پدال گاز برداری و گیربکس رو تو حالت N قرار بدی بعده چند دقیقه که ماشین در حال حرکته بازم بندازی تو حالت D

    پاسخ دادن
    1. 292.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      تعویض دنده هیچ اشکالی نداره ، خلاص کردن هم اشکالی بوجود نمیاره مگر اینکه خیلی سریع مثلا تو یک یا دو ثانیه لینکارو انجام بدید که ممکنه گیربکس قاطی کنه و دنده معکوس غیر عادی بده

      پاسخ دادن
  15. 291

    محمود

    محمود
    سلام مهندس جان
    بفرمایید در حال رانندگی در وضعیت D میتوان در ماشین اچ سی کراس دنده رو دروضعیت دنده ۲ یا L قرار داد یا نیاز است توقف کنیم

    پاسخ دادن
    1. 291.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      بله ، بارها توضیح دادم و تو مقاله هم گفتم نیازی به توقف نیست

      پاسخ دادن
  16. 290

    آرمین

    سلام ممنون از جواب قبلی و یک سوال جدید داشتم درباره اینکه وقتی ماشین ایستاده لرزش دارد و یا وقتی در دنده ۲ یا ۳ قرار می گیرد و سرعت ۵۰ تا ۶۰ چیست ؟مدل ماشین مزدا۳ تیپ ۳

    پاسخ دادن
    1. 290.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزیز لرزش مزدا سه در حالت درجا تا حدی که فرمون کمی بلرزه و زیر دست مشخص بشه طبیعیه که تو اغلب ماشین های اتومات وجود داره. اما لرزش تو دنده دو سه باید دید دقیقا تو چه حالتی وجود داره اگر بین تعویض دنده هست اشکال از توربینه ، اگر هنگام‌ شتاب گیری باشه میتونه از پلوس هم باشه‌. و در مواردی اگر دور روی هزار یا پایینتر بیاد میتونه بخاطر دریچه گاز یا تنظبم موتور باشه . بهر حال لرزش اشکال گسترده ایه که نمیشه اینجوری در موردش نظر قطعی داد

      پاسخ دادن
    2. 290.2

      میر

      سلام
      ماشین من 206 هست وقتی از دنده 2 که میرم تو 3 ماشین و فرمون لرزش داشت ، اشکال از خوردگی مشعلی پلوس بود

      پاسخ دادن
  17. 289

    امیر

    سلام ماشین من پروتون ویرا اتومات مدتی است موقع تعویض دنده ضربه میزنه روغن گیربکس و فیلتر گیربکس را تعویض کردم دسته موتوراشم تعویض کردم ولی هیچ تغییری نکرده ولی وقتی موتور سرده ضربه نداره یا اگه داره بسیار ناچیزه لطفا راهنمایی کنید .

    پاسخ دادن
    1. 289.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزیز اشکالی که میفرمایید با توجه به اینکه فیلتر هم تعویض شده میتونه از پایین بودن فشار پمپ گیربکس و یا خرابی باند سروو باشه که در هر دو صورت باید گیربکس باز و اورهال بسه

      پاسخ دادن
  18. 288

    سعید

    با سلام و احترام جناب مهندس

    امروز صبح که چند بار مجبور شدم پشت سر هم از دنده عقب و دی واسه پارک مناسب استفاده کنم یهو ماشین انگاری لگد زد شبیه زمانی که مثلا ماشین دنده ای رو پاتو از رو کلاچ برداری در حالیکه ماشین تو دنده باشه.البته ماشین خاموش نشد ایا علت خاصی داره.اینم بگم تابحال سابقه نداشته این مورد.ماشینم اچ سی کراس با کارکرد 2700 .

    با تشکر

    پاسخ دادن
    1. 288.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزیز اگر خیلی سریع دنده رو از حالت عقب به درایو و بلعکس تعویض کنید این حالت بوجود میاد ، مخصوصا اگه ماشین هنوز خوب گرم نشده باشه . این شرایط فقط بین عقب و درایو پیش میاد . باید بین این دو دنده حدود دو ثانیه زمان وجود داشته باشه وگرنه گاهی سیستم برقی باصطلاح قاطی میکنه

      پاسخ دادن
      1. 288.1.1

        سعید

        درود بیکران بر شما و ارزوی شادکامی و بهروزی

        پاسخ دادن
  19. 287

    علیرضا

    سلام مهندس ممنون از مطالب خوبتون میخاستم بپرسم بادنده دستی چطور باید در ترافیک و چراغ قرمز عمل کرد یه توصیح میدید

    پاسخ دادن
    1. 287.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزیز تو مقاله بطور کامل توضیح دادم. مقل ماشین دنده ای با توجه به سرعت دنده رو انتخاب میکنید و رانندگی میکنید . دنده ای رو انتخاب کنید که گیربکس با گاز دادن و رها کردن دنده مستقیم و معکوس نده

      پاسخ دادن
  20. 286

    میلاد

    سلام جناب مهندس خسته نباشید.
    جناب مهندس من ماشین آردی دارم و چند روز پیش سیم کلاچ برید ، بعد از تعویض و تنظیم سیم کلاچ موقع تعویض دنده ضربه میزنه منظورم از ضربه اینه که انتقال نیرو از میل گاردان به دیفرانسیل با صدای کوبش همراه است
    بنظر شما کلاچ خیلی بالا تنظیم شده که ضربه میزنه یا ربطی نداره؟
    آیا این ضربه ها موقع تعویض دنده میتونه روی میلنگ یا یاتاقان های میلنگ تاثیر بزاره؟
    بنظر شما این مسئله ی مهمی است؟

    خیلی ممنون اگر راهنمایی بفرمایید.

    پاسخ دادن
    1. 286.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      مشکلی که می‌فرمایید ارتباطی با سیم کلاچ نداره . البته ممکنه کلاچ تو حالتی کمتر این عیب رو نشون بده ولی در کل اشکال از اون نیست . بهتره بدید چهارشاخه گاردان ماشبنتون رو چک کنن .
      هیچ‌ارتباطی با میل لنگ و یاتاقان نداره

      پاسخ دادن
      1. 286.1.1
  21. 285

    سام

    سلام
    جک اس 5 دارم
    دیشب در سرعت 80 اینطورها، دنده را میخواستم از حالت s به D تغییر بدم که به اشتباه رفت روی r و به راحتی هم جا رفت
    آیا این طبیعیه؟

    پاسخ دادن
    1. 285.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      بله طبیعیه ، شیفتر دنده روی حالت r میره ولی دنده عقب قاعدتا عمل نمیکنه

      پاسخ دادن
  22. 284

    ِقاجانی

    سلام.وقت بخیر.به نوبه خودم از راهنمایی هاتون ممنونم.
    خواستم بپرسم بهترین کار برای سبقت گرفتن و یا دور دادن به ماشین های اتوماتیک توی جاده خصوصا جاده دوطرفه که زمان کمی برا سبقت داریم، چی هست.
    اگه با دنده d در مسیر سر بالایی احساس کردیم ماشین اونطوری که دوست داریم بالا نمیره و یا نمیشه،باید چکار کنیم.

    پاسخ دادن
    1. 284.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزیز تو هر شرایطی مثل سبقت توسربالایی وقتی شما پا رو روی پدال گاز فشار بدید خود گیربکس معکوس میده و با بیشترین توان حرکت میکنه ، اگر شما تا آخر گاز بدید و ماشین معکوس نده یعنی یه مکانیزمی اشکال داره ، طبیعتا گیربکس دنده بهتری انتخاب میکنه ، مثلا شما احتمالا به هفتاد تا سرعت معکوس به دو نمیدید ولی گیربکس اتوماتیک اینکار رو میکنه . دلیل توصیه استفاده از دنده دستی تو سربالایی و شرایط دیگه که تو مقاله توضیح داده شده بخاطر پرهیز از تعویض مکرر دنده با فشردن و رها کردن پدال گازه .

      پاسخ دادن
  23. 283

    مجید

    باسلام وتشکر حروفAVGدر پشت آمپر آیا به معنای میانگین سرعت میباشد. ممنون میشم توضیح بفرمایید

    پاسخ دادن
    1. 283.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      دوست عزیز معمولا برای میانگین مصرف سوخت بکار میره . باید به مقادیر و علائم کنارش توجه کنید چون ممکنه لستفاده های مختلف بشه

      پاسخ دادن
    2. 283.2

      مجید

      باسلام
      واحد آن کیلومتر در ساعت است ولی اعداد روی صفحه افزایشی است( نوع خودرو اوتلندر)

      پاسخ دادن
      1. 283.2.1

        مسعود جعفری پور

        با درود
        دوست عزیز وقتی دکمه info رو فشار میدید یکی از حالت ها avg هست که مقدار مصرف بنزین رو در کیلومتر نشون میده ، از طریق همون دکمه میشه با نگه داشتن روی منوی ستینگ داخل ستینگ رفت و واحد و حالت نشانگر مصرف بنزین رو تغییر داد . واحد مایل و کیلومتر هست که میشه تغییر داد و حالت رو میشه بین لیتر در صد کیلومتر یا کل مسیری که بعد از ریست کردن طی میشه تنظیم کرد .

        پاسخ دادن
  24. 282

    حمیدرضا

    سلام به آقای مهندس جعفری
    من بخاطر علاقم به موضوعات فنی خودرو مقالتون رو به انضمام تمامی پرسش ها و پاسخ هایی که داده بودید مطالعه کردم.
    سوال خاصی ندارم فقط خواستم به این وسیله یه تشکر از شما بکنم که این قدر خوب و دلسوزانه و بدون چشم داشت دیگران رو راهنمایی میکنید،حتی جایی دیدم که در ارتباط با خودروی هایما فرمودید اطلاعات کافی ندارم که این نشون میده سطح ثواد و البته فرهنگ بالایی دارید.
    خدا قوت
    با احترام،حمیدرضا

    پاسخ دادن
    1. 282.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      از لطف جنابعالی متشکرم دوست عزیز .

      پاسخ دادن
  25. 281

    روح اله

    سلام مهندس ،مهندس من یه پارس تیوفا اتومات خریدم که آمپر از وسط رد میکنه و یکم اون طرف تر میره و باعث میشه فن روشن بشه ماشین هنوز پلاک نخورده صفر ولی این مشکل رو دارم ممنون میشم کمکم کنید

    پاسخ دادن
    1. 281.1

      مسعود جعفری پور

      با درود
      اولا این مشکل نیست و کاملا طبیعیه ، ثانیا موتور صفر تا حدود هزار کیلومتر حرارت بیشتری تولید می‌کنه که بابد صبر کنید این مقدار رو کار کنه

      پاسخ دادن

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *